Monday, October 7, 2019

Travel - Gua Batu Maloi

Penjelajahan Gua Batu Mali di Negeri Sembilan ini merupakan outing kali kedua bagi aku pada tahun ini. Aku pun sebenarnya tidak sangka kalau-kalau berkesempatan untuk outing sebegini. Tetapi di atas faktor persahabatan dengan beberapa orang kenalan lama, minat untuk menjelajah alam sekitar tercapai juga.

Sedikit coretan buat pembaca yang mungkin mencari maklumat atau membaca pengalaman beberapa penjelajah sebelum meneroka Gua Batu Maloi sebagai panduan.

Untuk makluman, Gua Batu Maloi merupakan sebuah taman eko-rimba dan ianya adalah sebuah lembah yang terletak di antara dua gunung iaitu Gunung Datuk dan Gunung Tampin di dalam Daerah Tampin, Negeri Sembilan. Kalau diperhatikan sebenarnya Gua Batu Maloi bukan sebuah gua, tetapi ianya merupakan susunan bongkah batu-batu dan terdapat sungai yang mengalir di bawahnya.

Untuk maklumat lebih lanjut, boleh layari laman web Jabatan Perhutanan:
http://forestry.ns.gov.my/index.php/my/info-jabatan/pelancongan/taman-eko-rimba/batu-maloi

Selamat menjelajah!

No comments:

Post a Comment

Bagaimana Cara Membeli Syiling Kijang Emas di Maybank?

Mungkin ramai antara kita yang berminat atau sedang berjinak-jinak untuk membeli syiling emas. Tetapi tidak tahu bagaimana untuk memulakan ...