Wednesday, April 3, 2019

Israk dan Mikraj



Pada 27 Rejab bersamaan 3 April yang lalu merupakan ulangtahun kepada peristiwa besar dalam Islam dan bagi umat Islam iaitu peristiwa Israk dan Mikraj.

Secara asasnya, Israk bermaksud perjalanan Rasululllah s.a.w. dari Masjidil Haram, Mekah ke Masjidil Aqsa, Palestin. Mikraj bermaksud perjalanan naik Rasulullah dari Masjidil Aqsa, Palestin ke Sidratul Muntaha.

Dalilnya:

"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Jurusalem), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." (Surah Al-Isra':1)

Peristiwa ini berlaku pada tahun ke-12 selepas kenabian Rasulullah iaitu ketika baginda berumur 52 tahun.

Ketika Rasulullah menceritakan kisah perjalanan Israk dan Mikraj, para sahabat yang mendengar agak ragu-ragu, manakala Abu Jahal pula mencabar baginda supaya kisah itu diceritakan kepada komuniti Mekah secara langsung di atas bukit Abi Qubais. Semasa diceritakan kepada masyarakat Mekah, yang beriman rasa ragu-ragu manakala yang tidak beriman mengejek dan mentertawakan Rasulullah.

Bilamana Abu Jahal memberitahu Abu Bakar mengenai kisah itu, Abu Bakar segera mempercayainya dan tidak berasa ragu. Malah Abu Bakar segera ke Bukit Abi Qubais untuk bertemu dengan Rasulullah untuk mendengar secara langsung dari mulut baginda yang mulia.


No comments:

Post a Comment

Bagaimana Cara Membeli Syiling Kijang Emas di Maybank?

Mungkin ramai antara kita yang berminat atau sedang berjinak-jinak untuk membeli syiling emas. Tetapi tidak tahu bagaimana untuk memulakan ...